utaZol

Kerékpárral a Vértesben és az Által-ér mentén

Magyarország legszebb kerékpárútja

2020. június 05. - azoltan

Magyarország legszebb kerékpárútjának választották az „Év kerékpárútja” pályázaton a Tatabánya és Tata között található Által-ér folyását követő kerékpárutat. Mi megnéztük, hogy valóban ez kicsiny hazánk legszebb bringaútja, de előtte tettünk egy nagyobb kitérőt a Vértesben is, hogy ne legyen egyszerű dolgunk.

A szöveges ismertetés előtt - hagyományteremtő szándékkal - következzen egy videós összeállítás a látottakból. Lehetőségeimhez mérten a közeljövőben tervezek több videós tartalmat megosztani veletek.

Útvonal: Szárliget vá. - Vérteskozma - Szent Vendel keresztje - Mátyásforrás - Vitányvár - Tatabánya - Vértesszőlős - Tata - Tóvároskert vá.

VÉRTESI EMELKEDŐK

Szárliget vasútállomásról indultunk, a fővárosból és Győr felől is jól megközelíthető, az alacsony padlós személyvonatok óránként járnak. A vasútállomástól indul egyébként az Országos Kéktúra Vértes-hegységet átszelő szakasza is, mi is egy ideig a kék jelzést követtük, hogy az erdőbe jussunk. A kék jelzés aztán hamar elfordul az erdészeti műútról, be az erdő mélyébe, mi azonban a szebb napokat is látott műúton tekertünk tovább. Az út vastagabb kerekű kerékpárral járható, de a kátyúk és a felszakadozott aszfalt miatt néha nem árt az orrunk elé is nézni. Nem könnyű, mert a vértesi táj azonnal beszippantott bennünket: meredek utakon emelkedtünk felfelé, miközben fák, kanyarok, sziklák és néhol kisebb szakadékok vettek körül. Az út mentén néhány régebben épített és magára hagyott ház jelzi, hogy több élet lehetett itt hajdanán. Mindenesetre a „forgalomra” nem lehetett panasz: kerékpárosokkal, tájfutókkal és túrázókkal mindig lehetett találkozni. A „tömeg” nem volt zavaró, élvezhettük a csendet és a madárcsicsergést a május végi szeles időben. A HuMaps alkalmazásnak hála az erdőben is jól tudtunk tájékozódni, mutatta a járható kerékpárutakat. Első célpontunk Vérteskozma kicsiny települése volt.

VÉRTESKOZMA

A település nem nagy, gyakorlatilag egy utcácska a Vértes közepén. Szinte a kihalás szélére sodródott, miután sváb lakosait a második világháborút követően kitelepítették, helyükre pedig nem telepítettek be senkit. Állandó lakosai ma sincsenek nagyon, inkább üdülőfaluként működik. Magánházak és kulcsosházak várják az ide érkezőket, amelyek nagyon régi építésűek, találkozni 18. és 19. századi építési dátummal is a homlokzatokon. Öröm, hogy nagyon szép állapotban vannak, és a település temploma is kitűnő állapotnak örvend: falán emléktábla örökíti meg a kitelepített németajkúak sorsát. A megfáradt vándornak pedig nagy segítség, hogy vízvételi lehetőség is adódik. A tér itt egy picit kitágul, Vérteskozma előterében nagyobb rétek, tisztások várják a kikapcsolódni vágyókat. Mi egy kicsi erdei kitérő után tértünk vissza a műútra, Szent Vendel keresztjét érintve

VÁR A VITÁNYVÁR

Ismét erdőben haladtunk tovább, útközben érintettük a Mátyásforrást, amely jelentős pihenőhelynek számít. A forrás vize nem iható, de tűzrakási lehetőség van. Esőbeálló, kerti WC is rendelkezésre áll, valamint két hinta a piciknek. Itt már lehetett látni a jelzést a vár felé, azonban még több kemény emelkedőt kellett leküzdeni Vitányvárig. Az út kemény, lassan haladtunk, de a látvány miatt nem is akartunk sietni: gyönyörködtünk és élveztük a látványt, amit a Vértes nyújtott nekünk. A várhoz az országos Kéktúra is vezet, azonban a végén már csak mi is gyalogolni tudtunk: a kerékpárokat a vár déli oldala alatt kötöttük le. Romantikus várromok között találtuk magunkat – Várgeszteshez hasonlóan itt is felújítás zajlik, de van lehetőségünk itt legalább a vár ormai között mászkálni. Érdemes vigyázni, mert korlátok nincsenek, de tátongó szakadékok és bizonytalan talaj annál inkább. Itt több emberrel összefutottunk, igazi „csúcsforgalomban” voltunk.

TATABÁNYA ÓVÁROS

A vár után ismét a műúton haladtunk, megkezdtük az ereszkedést lefelé, az útminőség miatt fokozott óvatossággal. Az út végén van lehetőség eldönteni, hogy Vértessomló és Környe irányába vagy egyből Tatabánya irányába fordulunk. Mi Tatabánya „óvárosát” céloztuk meg. Természetesen tisztában voltunk vele, hogy barokk épületekkel vagy római amfiteátrummal Tatabányán nem fogunk találkozni, azonban rég jártunk a település központjában, ezért kíváncsiak voltunk, hogy mit rejt a megyeszékhely szíve a látogatók számára. A végeredmény közel sem rossz: tágasabb és rendezett központi terek, zöldövezetek, kulturált paneltelepek és számunkra érdekes szocialista realizmus stílusban készült lakóházak mellett suhantunk el két keréken.

AZ ÁLTAL-ÉR MENTI KERÉKPÁRÚT - MAGYARORSZÁG LEGSZEBB KERÉKPÁRÚTJA

A címet idén osztották ki először,  a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozata, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Kerékpárosklub hirdette készítette el a pályázati felhívást, a pályázókra egy közösségi oldalon lehetett szavazni. 

Tatabánya központját elhagyva csatlakoztunk rá az Által-ér menti kerékpárútra, hogy élvezhessük Magyarország legszebb kerékpárútját Tatáig, melynek hossza a kezdőpontnál elhelyezett tábla szerint 6,5 km. Hamarosan elhagytuk a várost, azonban az autópálya és a vasút monoton zúgását sokáig lehet hallani. A kerékpárút jó minőségű, széles és szegélye is van, tehát lehet, hogy a gaz később fogja „megenni” majd hanyagabbul megépített társainál. Úgy gondolom, hogy ilyen kerékpárútnak kellene minimumnak lennie 2020-ban Magyarországon. Piros pont, hogy több pontján pihenőhelyekkel, padokkal, esőbeállókkal is ellátták. Az út változatos, több tó mellett is elhaladtunk. Az út felénél Vértesszőlősre is letérhetünk, a falu 500 méterre található a kerékpárúttól. Mi feltekertünk az előembert bemutató parkba is a település csúcsára, a látogatás kb. 30 percet vesz igénybe. Vértesszőlős igen gazdag településnek tűnt ottjártunk alkalmával, rendezett benyomást tükröztek utcái. A kitérő után folytattuk az utat Tata felé, kb. 3 km volt még hátra, élénk kerékpáros forgalommal tarkítva. Tavak és üdülők mentén haladtunk el, majd lámpasorral ellátott kerékpárút fogadott minket, jelezve, hogy Tata már közel van. Az út a kempingnél ért véget, ahol érdemes megpihenni: a gyorsétkezdék vagy az éttermek teraszain felölthetjük kimerült energiatartalékainkat. A vértesi hegyi szakaszok és az erős szél miatt azonban itt úgy döntöttünk, hogy nem folytatjuk utunkat az Által-ér mentén Dunaalmásig, majd Komárom irányába, hanem Tatán fejezzük be a túrát. Előtte azonban alaposan körülnéztük a kisvárosban.

TATA, A VIZEK VÁROSA

Joggal a vizek városa Tata, számos tó és forrás található meg a település területén. Mi az Által-ér duzzasztása miatt keletkezett Öreg-tavat tekertük körbe, kb. 5 km a teljes kerülete. Megcsodáltuk az Eszterházy-kastélyt és a várat is a tó partján, valamint ellátogattunk a Cseke-tóhoz is, amely partja mentén egy angolkert és egy Eszterházy-nyaraló is található. A tavat elhagyva jutottunk el a Tóvároskert állomáshoz, ahol befejeztük túránkat.

Az Által-ér menti lenne Magyarország legszebb kerékpárútja? Ez szubjektív. Én találnék szebbeket is, például a Szentkirályszabadja-Balatonalmádi szakaszt, de el kell ismerni: az elsők között van. Számomra a túra legnagyobb élményét a vértesi szakasz nyújtotta, mely további erdei felfedezésre csábít.

A túra hossza Szárliget állomástól Tata Tóvároskert állomásig, sok-sok kitérővel együtt kb. 63 km volt.

A fényképre kattintva képgaléria nyílik a látnivalókból.

A bejegyzés trackback címe:

https://utazol.blog.hu/api/trackback/id/tr4515742620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

simonjoe 2020.06.07. 08:27:52

Valóban szép szakasz, és az is igaz, h vannak szebbek is. De azt azért szégyennek tartom, h alig lehet megtalálni mert a "kitáblázásnak" nálunk nem nagyon van hagyománya. :-( Sem Tata, sem Tatabánya felől nem 1xű rálelni.

azoltan 2020.06.07. 17:30:50

@simonjoe: valóban igaz, nekünk a HuMap segített. Szerencsére az útvonallal már abszolút nincs gond.