utaZol

utaZol

Csepel-szigeti Bringakör

2020. június 07. - azoltan

Egy érdekes felhívásra lettem figyelmes a Magyar Kerékpárosklub oldalán – a Csepel-szigeti Bringakör elnevezésű teljesítménytúrára. A szigetet amúgy már sokszor bejártam két keréken, azonban a túrakiírás olyan pontokat is érintett, amelyeket még nem láttam, ezért úgy határoztam, hogy – a teljesítmény és az elismerő oklevél mellett – felfedezem a sziget általam kevésbé ismert részeit is.

A TÚRA

A túra összesen 39 darab ellenőrző pontot tartalmaz, ahol általában előre feltett kérdésekre kell megkeresnünk helyben a választ és a bringánkat lefotózni. Hivatalos hossza a kezdőpontjától kb. 142 km. Létezik országúti és trekking/MTB kerékpárokra kiírt túraváltozat, én már ismertem az ottani utakat, ezért elővigyázatosságból túrakerékpárral indultam útnak. Természetesen országútival sem lehetetlen elindulni, de arra számítsunk, hogy az út minősége nagyon változó. A túra amúgy több nap alatt is bejárható, én két napot szántam a Csepel-sziget felfedezésére. Az útvonal letölthető telefonunkra vagy GPS eszközünkre, hogy ne vesszünk el a feladatok keresgélése közben. A túrám második napjáról egy kis ízelítő videót is összeállítottam, bízom benne, hogy a hangulatot át tudják adni az alábbi képsorok.

Az érzéseim vegyesek az itinerrel kapcsolatban. Egyrészt örvendetes, hogy a Kerékpárosklub létrehozta ezt a népszerűsítő útvonalat, másrészt fenntartásokkal is kell kezelni. Bár a megfogalmazás helyes: ez egy teljesítménytúra, tehát semmiképpen sem családi túra, legalábbis nem az egész útvonal. Hol az út minősége, hol pedig a nagy forgalom intett óvatosságra. Mindenesetre régen találkoztam ilyen „kétarcú” túrával.

POZITÍVUMOK

Kiemelném, hogy a kiírásnak köszönhetően megismertem olyan helyeket, amelyek mellett eddig eltekertem. Ilyen volt például a tököli parkerdő, a szigetcsépi strand, a lórévi, szigetújfalui és a tököli komp, a lórévi komp közelében fekvő Zichy kápolna vagy a tököli Szent Anna kápolna, a különböző tanösvények vagy éppen a Csepeli Vasművek területe. Jobban megismertem a sziget „Budától távolabbi oldalát”, a Ráckevei-(Soroksári-) Duna ágat is, sőt jobban be tudtam fogadni a zajos fővárostól egyre távolabb eső, nyugodtabb arcát. Hajnali indulásaimnak köszönhetően megcsodálhattam a napfelkeltét a nagyobbik Duna ága felett vagy éppen hallottam a sok madárcsicsergést a ráckevei ág mellett. Megszemléltem a hosszú üdülősort is, amely rengeteg ember pihenését biztosítja. Sőt kicsit örültem annak is, hogy nem voltak emelkedők, szintemelkedés (Csepel városrész dombosabb részeit kivéve) nélkül lehet tekerni. Több érdekes templomot is érintettem, megnéztem, valamint rácsodálkoztam Csepel városrész kertvárosi jellegű részeire és kiépített kerékpáros-úthálózatára. Örültem, hogy a túra kiírói az előzetesen megjelölt térképen vízpótlási és szerviz lehetőségeket is megjelöltek.

NEGATÍVUMOK

Nem szeretném ezt a túra kitalálóinak számlájára írni, de azt el kell mondanom, hogy attól hogy kiírunk egy kerékpáros útvonalat, attól még nem lesz kerékpárosbarát útvonal. Sok helyen hiányzik a kerékpáros infrastruktúra, az utak néhány helyen (pl. Szigetcsép-Tököl vagy Halásztelek környékén) annyira forgalmasok, hogy ahol tehettem a járdán vagy a rossz állapotú kerékpárúton (Tököli reptér mellett van egy irtózatos minőségű) tekertem testi épségem érdekében. A közút néhány helyen pedig nagyon keskeny, és sajnos néhány autós az optimális előzési oldaltávolságot sem ismeri. A nagy Duna ága mellett pedig egyszer el is tévedtem, mert nem mindig tudtam megnézni a telefonon a kijelölt útvonalat, illetve a part menti töltés trekkinggel is csak kb. 10-12 km/h-s sebességgel biciklizhető. A defektmentes gumim nem hagyott cserben, de utólag belegondolva: azért piszok nagy szerencsém is volt.

ÚJRA GYEREKNEK LENNI FELNŐTTES TELJESÍTMÉNNYEL

Kicsit újra gyereknek érezhettem magamat a túra során, ugyanis az ellenőrzőpontok keresése játékos és kíváncsiságot felkeltő feladat volt, még ha sokszor is kellett megállni és a telefonon keresgélni a pontos helyeket. Mindeközben jó fizikai kihívást is le kellett küzdenem, az egyik nap 80, a másik nap pedig 140 km-t tekertem lakóhelyemtől összesen. A játéknak köszönhetően azonban alaposabban megismerhettem a Csepel-sziget értékeit.

A fényképre kattintva a látnivalókból képgaléria nyílik.

A bejegyzés trackback címe:

https://utazol.blog.hu/api/trackback/id/tr3215752568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

munkanélküli informatikus 2020.06.08. 11:57:37

Ha a kerékpárosok használhatnák a Vízművek "magánútját", az hatalmasat dobna az élményen. Csodálatos természeti környezet, ráadásul nem húznak el autók tíz centivel melletted.

azoltan 2020.06.08. 13:03:38

@munkanélküli informatikus: Én úgy olvastam, hogy a vízművektől kapott előzetes engedéllyel be lehet menni. Én is kipróbáltam volna, de utólag értesültem róla.

Ráérek 2020.06.08. 14:05:01

@munkanélküli informatikus: most éppen a vírushelyzet miatt nem, de egyébként használhatják a kerékpárosok a Fővárosi Vízművek útjait! Ingyenes engedélyt bárki kaphat!
Itt letölthető az engedélykérő űrlap, két fénykép kell hozzá, minden évben meg lehet hosszabbítani.
www.vizmuvek.hu/files/public/Fovarosi_vizmuvek/tarsasagi_informaciok/pdf/igenylolap_vedteruleti_belepeshez.pdf

Ráérek 2020.06.08. 14:06:51

Itt is olvashattok róla:
dunaiszigetek.blogspot.com/2015/01/ingyenes-vizum-dunai-szigetekre.html

Érdemes nézni a vízművek oldalát, én is nagyon várom, hogy feloldják a korlátozást. (nekünk már hosszú évek óta van engedélyünk).
süti beállítások módosítása