Írásomban kísérletet teszek arra, hogy egy csokorba szedjem Budapest főváros területén található, nagyobb összefüggő szakaszokkal rendelkező kerékpáros útvonalakat, amelyek „szabadidős kerékpáros tevékenység űzésére” alkalmasak lehetnek. City, trekking vagy MTB kerékpárral javaslom elsősorban bejárásukat, de az utolsó túraútvonalat országúti kerékpárral szoktam megtenni. Következzen tehát a budai oldal biciklizhető részeinek bemutatása.
1. A Duna-part
Az egyik legjobban és legkönnyebben biciklizhető útvonal, amely a nemzetközi EuroVelo 6-os kerékpárút része. Én különösen szeretem, mert viszonylag kevés lámpa és kereszteződés állja az utunkat. Gyakorlatilag egész Budapesten végig megy, északon Szentendre felől először a Római parton halad át a kerékpárút, majd a Hajógyári-szigetnél kicsit eltávolodik a folyóparttól, bekanyarog a hajdani Óbuda szép Fő terére (igaz, a macskakövet a kerékpár annyira nem díjazza), majd az Árpád hídtól a parton folytatódik: hol önállóan, hol a gyalogosokkal osztozkodva. A parti szakasz egészen a Rákóczi hídig tart, majd a Szerémi út mentén, különálló kerékpárúton halad. A kerékpárút ezen szakaszáról sokáig nem tudtam (pedig a környéken lakom), pedig több kilométerig tudunk biztonságosan a nagy forgalmú autóút helyett kerékpározni. Egyetlen hátránya, hogy ez a kerékpárút (is) nagyon vékony aszfaltból készült, ezért a fák gyökerei göröngyössé tették, így nem teljesen komfortos rajta a tekerés, de legalább biztonságos. A kerékpárút a Mezőkövesdi út vonalában tér vissza a Duna-partra, ahol régi ipari területek mellett hagyjuk el fokozatosan a várost. Családosoknak érdemes megállni Budafok magasságában a kerékpárút mellett a játszótéren is, mely remélhetőleg a rendkívüli helyzet elmúltával ismét kinyitja a kapuit majd. A kerékpárút az M0-s hídon át hagyja el Budapestet, vagy az irányt tartva még Nagytétényig tekerhetünk, ahol érdemes megnézni a kastélyt és a benne található bútorkiállítást.
Az útvonalról elérhető jelentősebb úti célok:
Hajógyári-sziget, Margit-sziget, Hűvösvölgy (Kacsa utca – Szél Kálmán tér – Városligeti fasor), Budafok belvárosa, Budafoki szabadidőpark, Csepel-sziget, Nagytétény (kastély és park)
A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak:
11-es út menti kerékpárút, újpesti kerékpárút, Pestről érkező kerékpárutak (Árpád híd, Margit híd, Szabadság híd, Rákóczi híd), Bartók Béla úti kerékpáros tengely, Etele úti kerékpárút, Honfoglalás úti kerékpárút Kelenvölgy felől
2. Ördög árok-menti kerékpárút
Útvonal itt megtekinthető.
A túra kiindulási pontja változó, én a budai Duna-partról indulok el virtuális túránk alkalmával. A Duna-parton a Hűvösvölgy irányt már tábla jelzi, a Batthányi tér mellett lévő kis forgalmú Kacsa utcán kezdünk el felfelé mászni, az út fokozatosan emelkedik, de elviselhető mértékben. A Széll Kálmán téren ügyesen átvezetik az utat, majd a Szilágyi Erzsébet fasor mentén kezdjük el magunk mögött hagyni a várost, egy darabig a hűvösvölgyi villamos útvonalát követjük, majd az Ördög-árok menti csendes utcácskákban találjuk magunkat, s egy rövid erdei szakaszon (trekking kerékpárral járható) keresztül érkezünk meg a hűvösvölgyi végállomás közelébe, ahol folytathatjuk utunkat az erdőben vagy tekerhetünk Máriaremete, Solymár, Nagykovácsi felé.
Az útvonalról elérhető jelentősebb úti célok:
Hármashatár-hegyi repülőtér és kilátó, máriaremetei templom, Nagy-Hárshegy
A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak:
János-hegyről érkező kerékpárút, Széchenyi-hegyről érkező fogaskerekű vasút (kerékpár is szállítható rajta), budai Duna-parti kerékpárút
3. János-hegy és környéke
Útvonal itt megtekinthető. Távolság: 18 km, Szintemelkedés: 410 m
Lakóhelyemtől kiindulva én a Kelenföld vasútállomás irányából indulok, nagy szintkülönbséggel járó túra, amelyet csak edzettebbeknek ajánlok.
A vasútállomás régi aluljáróját elhagyva keresztezzük az M1/M7 bevezető szakaszát is egy aluljáróval, majd a Beregszászi útra fordulunk, amely nem olyan forgalmas út, mint a Sasadi út. A Beregszászi út az Edvi Illés úton folytatódik egyre meredekebben, de a túra legmeredekebb pontja az azt követő Magas úton van. A Konkoly-Thege Miklós útra, jobbra kanyarodunk, majd meg sem állunk a Normafáig, ahol balra kanyarodva a János-hegy felé vesszük az irányt. Itt már nem zavarnak minket autók, futók, gyalogosok és kerékpárosok vesznek minket körül. A túra fénypontja az 527 méter magas János-hegy megmászása, ha van nálunk zár, akkor az Erzsébet-kilátóba is menjünk fel. A hegyről vissza lehet menni az előbb ismertetett útnak, de ha nagyobb kört akarunk menni, akkor a Budakeszi vagy Kútvölgyi útnak haladjunk, mindkét útvonal a Szilágyi Erzsébet fasornál végződik.
Az útvonalról elérhető jelentősebb úti célok:
Széchenyi gyermekvasút, Erzsébet-kilátó, Normafa-lejtő, Budakeszi-erdő
A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak:
Kerékpárút Budakesziről, Kerékpárút Máriaremetéről, Kerékpárút Zugligeti vagy a Kútvölgyi útról
4. Kamaraerdei túra
Útvonal itt megtekinthető.
Távolság: 13,4 km Szintemelkedés: 160 m
A kelenföldi vasútállomást elhagyva kitáblázott kerékpáros útvonal vezet Budaörs felé, azonban mi a Kőérberki úton haladunk végig. A vasutat keresztezve a Muskétás utca, jobbra fordulva pedig a Susulyka utca útvonalat keresztezzük. Ha vastagabb kerekű bringánk van, akár a Budapesti Kamaraerdőt is átszelhetjük. Itt piknikezni és túrázni is tudunk, ha időnk engedi. A Nagyrétet elhagyva egyre meredekebb emelkedőket kell leküzdenünk, hogy az Erdődűlő városrész utcácskáiba megérkezzünk. Itt található a Memento Park is, ahol a szocializmus idejéből található meg szoborgyűjtemény. A 7-es főutat csak keresztezzük, az Arany János, majd a Remete utca nyomvonalát követve érkezünk vissza Kelenföldre a mellékelt útvonalon.
Az útvonalról elérhető jelentősebb úti célok:
Budapesti Kamaraerdő, Memento Park
A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak: Kerékpárút Budaörsről, Etele út felől, Bartók Béla út felől
5. Országúti kör: Kelenföld – Budaörs – Törökbálint – Kelenföld
Útvonal itt megtalálható.
Táv: 29,5 km Szintemelkedés: 252 m
Egyéni kedvencem ez a túra, sokszor megcsináltam, országúti kerékpárral bő egy óra alatt megjárható. Budaörsön az 1-es főút útvonalát követjük, míg elhagyjuk a települést. Eddigre már jól bemelegszünk, majd Törökbálint felé kanyarodunk, a települést egy jókora emelkedőt megmászva hagyjuk el, de a Kamaraerdő utáni emelkedő a legkeményebb, viszont utána jutalomként sokat gurulunk. A 7-es főútra kanyarodva érkezünk vissza Budapestre, a főútról ereszkedve „aranyéletes” városképi látvány tárul elénk. Célszerű az edzést kevésbé forgalmas napszakokra időzíteni, mert csúcsidőben sok az autó.
Terveim szerint az írást hamarosan a pesti oldal kerékpáros útvonalaival folytatom. Várom addig is a tippeket és ötleteket az útvonalakkal kapcsolatban.