utaZol

Buda legjobb kerékpáros útvonalai

Budapest-sorozat (1. rész)

2020. április 20. - azoltan

Írásomban kísérletet teszek arra, hogy egy csokorba szedjem Budapest főváros területén található, nagyobb összefüggő szakaszokkal rendelkező kerékpáros útvonalakat, amelyek „szabadidős kerékpáros tevékenység űzésére” alkalmasak lehetnek. City, trekking vagy MTB kerékpárral javaslom elsősorban bejárásukat, de az utolsó túraútvonalat országúti kerékpárral szoktam megtenni. Következzen tehát a budai oldal biciklizhető részeinek bemutatása.

1. A Duna-part

Az egyik legjobban és legkönnyebben biciklizhető útvonal, amely a nemzetközi EuroVelo 6-os kerékpárút része. Én különösen szeretem, mert viszonylag kevés lámpa és kereszteződés állja az utunkat. Gyakorlatilag egész Budapesten végig megy, északon Szentendre felől először a Római parton halad át a kerékpárút, majd a Hajógyári-szigetnél kicsit eltávolodik a folyóparttól, bekanyarog a hajdani Óbuda szép Fő terére (igaz, a macskakövet a kerékpár annyira nem díjazza), majd az Árpád hídtól a parton folytatódik: hol önállóan, hol a gyalogosokkal osztozkodva. A parti szakasz egészen a Rákóczi hídig tart, majd a Szerémi út mentén, különálló kerékpárúton halad. A kerékpárút ezen szakaszáról sokáig nem tudtam (pedig a környéken lakom), pedig több kilométerig tudunk biztonságosan a nagy forgalmú autóút helyett kerékpározni. Egyetlen hátránya, hogy ez a kerékpárút (is) nagyon vékony aszfaltból készült, ezért a fák gyökerei göröngyössé tették, így nem teljesen komfortos rajta a tekerés, de legalább biztonságos. A kerékpárút a Mezőkövesdi út vonalában tér vissza a Duna-partra, ahol régi ipari területek mellett hagyjuk el fokozatosan a várost. Családosoknak érdemes megállni Budafok magasságában a kerékpárút mellett a játszótéren is, mely remélhetőleg a rendkívüli helyzet elmúltával ismét kinyitja a kapuit majd. A kerékpárút az M0-s hídon át hagyja el Budapestet, vagy az irányt tartva még Nagytétényig tekerhetünk, ahol érdemes megnézni a kastélyt és a benne található bútorkiállítást.

Az útvonalról elérhető jelentősebb úti célok:

Hajógyári-sziget, Margit-sziget, Hűvösvölgy (Kacsa utca – Szél Kálmán tér – Városligeti fasor), Budafok belvárosa, Budafoki szabadidőpark, Csepel-sziget, Nagytétény (kastély és park)

A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak:

11-es út menti kerékpárút, újpesti kerékpárút, Pestről érkező kerékpárutak (Árpád híd, Margit híd, Szabadság híd, Rákóczi híd), Bartók Béla úti kerékpáros tengely, Etele úti kerékpárút, Honfoglalás úti kerékpárút Kelenvölgy felől

2. Ördög árok-menti kerékpárút

Útvonal itt megtekinthető.

A túra kiindulási pontja változó, én a budai Duna-partról indulok el virtuális túránk alkalmával. A Duna-parton a Hűvösvölgy irányt már tábla jelzi, a Batthányi tér mellett lévő kis forgalmú Kacsa utcán kezdünk el felfelé mászni, az út fokozatosan emelkedik, de elviselhető mértékben. A Széll Kálmán téren ügyesen átvezetik az utat, majd a Szilágyi Erzsébet fasor mentén kezdjük el magunk mögött hagyni a várost, egy darabig a hűvösvölgyi villamos útvonalát követjük, majd az Ördög-árok menti csendes utcácskákban találjuk magunkat, s egy rövid erdei szakaszon (trekking kerékpárral járható) keresztül érkezünk meg a hűvösvölgyi végállomás közelébe, ahol folytathatjuk utunkat az erdőben vagy tekerhetünk Máriaremete, Solymár, Nagykovácsi felé.

Az útvonalról elérhető jelentősebb úti célok:

Hármashatár-hegyi repülőtér és kilátó, máriaremetei templom, Nagy-Hárshegy

A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak:

János-hegyről érkező kerékpárút, Széchenyi-hegyről érkező fogaskerekű vasút (kerékpár is szállítható rajta), budai Duna-parti kerékpárút

3. János-hegy és környéke

Útvonal itt megtekinthető. Távolság: 18 km, Szintemelkedés: 410 m

Lakóhelyemtől kiindulva én a Kelenföld vasútállomás irányából indulok, nagy szintkülönbséggel járó túra, amelyet csak edzettebbeknek ajánlok.

A vasútállomás régi aluljáróját elhagyva keresztezzük az M1/M7 bevezető szakaszát is egy aluljáróval, majd a Beregszászi útra fordulunk, amely nem olyan forgalmas út, mint a Sasadi út. A Beregszászi út az Edvi Illés úton folytatódik egyre meredekebben, de a túra legmeredekebb pontja az azt követő Magas úton van. A Konkoly-Thege Miklós útra, jobbra kanyarodunk, majd meg sem állunk a Normafáig, ahol balra kanyarodva a János-hegy felé vesszük az irányt. Itt már nem zavarnak minket autók, futók, gyalogosok és kerékpárosok vesznek minket körül. A túra fénypontja az 527 méter magas János-hegy megmászása, ha van nálunk zár, akkor az Erzsébet-kilátóba is menjünk fel. A hegyről vissza lehet menni az előbb ismertetett útnak, de ha nagyobb kört akarunk menni, akkor a Budakeszi vagy Kútvölgyi útnak haladjunk, mindkét útvonal a Szilágyi Erzsébet fasornál végződik.

Széchenyi gyermekvasút, Erzsébet-kilátó, Normafa-lejtő, Budakeszi-erdő

A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak:

Kerékpárút Budakesziről, Kerékpárút Máriaremetéről, Kerékpárút Zugligeti vagy a Kútvölgyi útról

4. Kamaraerdei túra

Útvonal itt megtekinthető.

Távolság: 13,4 km Szintemelkedés: 160 m

A kelenföldi vasútállomást elhagyva kitáblázott kerékpáros útvonal vezet Budaörs felé, azonban mi a Kőérberki úton haladunk végig. A vasutat keresztezve a Muskétás utca, jobbra fordulva pedig a Susulyka utca útvonalat keresztezzük. Ha vastagabb kerekű bringánk van, akár a Budapesti Kamaraerdőt is átszelhetjük. Itt piknikezni és túrázni is tudunk, ha időnk engedi. A Nagyrétet elhagyva egyre meredekebb emelkedőket kell leküzdenünk, hogy az Erdődűlő városrész utcácskáiba megérkezzünk. Itt található a Memento Park is, ahol a szocializmus idejéből található meg szoborgyűjtemény. A 7-es főutat csak keresztezzük, az Arany János, majd a Remete utca nyomvonalát követve érkezünk vissza Kelenföldre a mellékelt útvonalon.

Budapesti Kamaraerdő, Memento Park

A kerékpáros útvonalhoz csatlakozó egyéb útvonalak: Kerékpárút Budaörsről, Etele út felől, Bartók Béla út felől

5. Országúti kör: Kelenföld – Budaörs – Törökbálint – Kelenföld

Útvonal itt megtalálható.

Táv: 29,5 km Szintemelkedés: 252 m

Egyéni kedvencem ez a túra, sokszor megcsináltam, országúti kerékpárral bő egy óra alatt megjárható. Budaörsön az 1-es főút útvonalát követjük, míg elhagyjuk a települést. Eddigre már jól bemelegszünk, majd Törökbálint felé kanyarodunk, a települést egy jókora emelkedőt megmászva hagyjuk el, de a Kamaraerdő utáni emelkedő a legkeményebb, viszont utána jutalomként sokat gurulunk. A 7-es főútra kanyarodva érkezünk vissza Budapestre, a főútról ereszkedve „aranyéletes” városképi látvány tárul elénk. Célszerű az edzést kevésbé forgalmas napszakokra időzíteni, mert csúcsidőben sok az autó.

Terveim szerint az írást hamarosan a pesti oldal kerékpáros útvonalaival folytatom. Várom addig is a tippeket és ötleteket az útvonalakkal kapcsolatban.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PTom70 2020.04.20. 22:40:47

Én Pesterzsébetről indulok dél felé a Vízisport utcán, majd a Felső Duna parton, a Molnár-sziget mellett a Felső Duna soron és el lehet menni az M0-ig, ahol egy kerékpárút átvezet Csepelre. Csakhogy ez le van zárva már elég régóta. Ennek nem tudod az okát? Vagy, hogy mikor nyitják meg?

kéki béla 2020.04.20. 23:04:49

János hegy: hülyeség, bárki nyugodtan nekimehet. A Budakeszi(?) úton felfelé teker 500m-t, majd tolja ugyanennyit, míg el nem ér az Erzsébet kilátóhoz vezető útra. Azon az úton egy átlagember lazán felteker a hegyre. Csak abból kiindulva, hogy tavaly háromszor mentem ott fel.

Fredddy 2020.04.20. 23:53:54

Senki ne biciklizzen a Budakeszi úton. Szűk, kanyargós és forgalmas, kurva idegesítő a bicikliseket kerülgetni rajta. Mellette az erdőben 50 méterre van párhuzamosan egy erdei ösvény, azon lehet biciklizni, sőt, elvileg az a kék jelzésű biciklis kirándulóösvény.

Aszi 2020.04.21. 00:32:31

@PTom70: M0-át építik. Csak szeptemberben nyitják majd meg a kerékpáros átvezetést. Addig dél felé a hév hídján át lehet kerülni Csepel felé.

domakowsky007 2020.04.21. 07:36:14

valami letölthető gpx állományos link jó lenne. Az útvonalak nagy része tök egyszerű, de az országúti körnél a törökbálint utáni részhez jól jönne a navigáció meg amúgyis 2020 van.

kéki béla 2020.04.21. 08:24:14

@domakowsky007: igazad van, nem is néztem a linkeket. Javasolnám a merretekerjek.hu használatát, onnan úgy tudom, exportálható az útvonal.

kéki béla 2020.04.21. 10:46:31

@Fredddy: országútival majd bemegyek az erdei útra, ahol tudtommal egyébként is tilos. Emlékeim szerint a Pilisi parkerdhöz tartozó területeken csak a kijelölt utakon szabad bringázni hosszú évek óta.

kéki béla 2020.04.21. 10:48:08

@Fredddy: konkrétan szerintem tévedsz a "kéket" illetően. Legalábbis ott, ahol egy montis bement az erdőbe, még egy biciklizni tilos táblát is látni véltem.

Fredddy 2020.04.21. 20:13:58

@kéki béla: pedig arrafelé nincs idegesítőbb a 3 km/h-val felfelé kapálózó hajtipajtinál, aki mögött azonnal kialakul a több száz méteres kocsisor. Illetve de, ugyanez busszal: a busz se gyors, és a megállók is közel vannak egymáshoz az erdős részen, így minden megállás után kezdődhet az előzési mutatvány elölről.

De nyugi, nem a ,,zautósköcsög" beszél belőlem, én is szoktam biciklivel is menni arra. Onnan ismerem ezt az erdei utat, mindig ott megyek. Az átlagos turistaúton tényleg nem szabad biciklizni, de ezen harminc méterenként ott van a fákon a fehér alapon kék biciklis piktogram, ami a Pilisi Parkerdő saját oldala szerint jelenti a biciklis turistautat.

kéki béla 2020.04.21. 20:32:07

@Fredddy: Egyrészt úgy mentek el mellettem az autók amikor tekertem, hogy kerülniük sem kellett, elég széles az út. Másrészt leszámítva a reggeli/késő délutáni csúcsforgalmat, kb percenként 3-4 autó. Az meg nem csinál sort.
Amikor meg tolom, akkor a járdán.
Viszont ha bent szabad biciklizni, akkor mi volt az a tiltó tábla?? Szólni is akartam a srácnak, hogy ott nem kéne, de kiderült, hogy csak spanyolul beszél...

Fredddy 2020.04.21. 21:36:19

@kéki béla: percenként 3-4 autó? A Budakeszi úton? Vasárnap hajnali fél háromkor, talán. De akkor meg azért veszélyes, mert abból kettő részeg.

De hol láttad azt a táblát? Bicikliút vége van a Szépjuhásznénál, ahol véget ér a kövezett bicikliút, meg biciklisveszély van pár helyen, biciklizést tiltóra én nem emlékszem ott.

kéki béla 2020.04.22. 06:10:17

@Fredddy: tavaly, május-október közt, nagyjából 11-13 óra közti időben. Általában akkorra szoktam odaérni.

azoltan 2020.04.25. 13:52:24

@domakowsky007: A felvetés jogos, a közeljövőben igyekszem modernizálni a bejegyzéseimet gpx fájlokkal is.

azoltan 2020.04.25. 13:55:48

@PTom70: Nem vagyok arra ismerős. Tegnap a Rákóczi hídtól elbicikliztem a Molnár-szigetig. Délebbre nem mentem. Azt látom, hogy a BKK hivatalos kerékpáros térképe már nem is ajánlja azt a szakaszt az M0 hídig, de biztos újra átjárható lesz,

azoltan 2020.04.25. 13:59:16

@Fredddy: A Szépjuhásznétól Budakesziig az út közelében futó erdei ösvényen van MTB-s kerékpárút, nem durva terep, trekkinggel még járható, országútival nem.

Fredddy 2020.04.27. 00:21:07

@azoltan: a Szépjuhásznétól tovább, a Dénes utcáig is van egy erdei út, bevallom, arra nem emlékszem, hogy a kék bicikliút ott is folytatódik-e.

acws 2020.04.28. 12:16:38

@azoltan: Az M0 híd és a Dunakeszin levő hév híd közötti részen mehetsz a parton, ott a Duna utca után van egy max 100 méteres eléggé rossz rész, de merev villás trekkinggel sem jelentett még sose problémát. Vagy az 510-es út az M0 hídtól a hév állomás végéig. Hétvégén nem vészes a forgalom

kéki béla 2020.04.28. 13:40:38

@acws: nem tudom, mire válaszoltál, mert a hivatkozásod szerinti kommentben a déli végekről van szó, Dunakeszi meg észak ;)

acws 2020.04.28. 14:00:15

@kéki béla: Erre: "Tegnap a Rákóczi hídtól elbicikliztem a Molnár-szigetig. Délebbre nem mentem. Azt látom, hogy a BKK hivatalos kerékpáros térképe már nem is ajánlja azt a szakaszt az M0 hídig, de biztos újra átjárható lesz,"

kéki béla 2020.04.28. 17:09:27

@acws: akkor megint: Dunakeszi az északon van...

acws 2020.04.28. 17:14:06

@kéki béla: így jár az ember ha meló közben kommentel :D Dunaharasztit akartam írni, bocs

kéki béla 2020.04.28. 17:40:24

@acws: valahogy sejtettem a HÉV hídból

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.05.01. 22:02:12

Ez a b@rom kugli a térképen folyton azt mondja, hogy "Itt nem lehet kerékpárral közlekedni."Noooooooormális?
Mert hogy gyalogosként van megadva az idő, és átklikkeltem volna a kerékpáros ikonra.