utaZol

Milyen kerékpárt vegyek a hétköznapokra?

Kerékpár-sorozat (1. rész)

2020. május 21. - azoltan

Több ismerősöm érdeklődött nálam, hogy segítsek számukra az ideális kerékpár megtalálásában. Blogbejegyzésemben szeretnék mindenkinek alapvető tanácsokkal szolgálni, hogy milyen szempontokat vegyünk figyelembe kerékpár vásárláskor.

MILYEN CÉLRA LESZ?

A legfontosabb szempont, hogy eldöntsük magunkban, hogy mi az a felhasználási terület, ahol a kerékpárt használni fogjuk. Természetesen vannak extrém célokra készült kerékpár-típusok is, mint például a klasszikus országúti vagy éppen a MTB típusú bringák. Ezek részletezése külön szakirodalmat igényelne, ezért ebben a posztban nem mennék részletesen bele. Aki országútit vagy MTB-t vesz, az úgyis részletekbe menően utánajár a választásnak. Az elmondható, hogy aki általánosabb, szabadidős célra keres kétkerekűt, annak egy trekking vagy cross trekking kerékpár ideális választás lehet. Ezek a kerékpárok alkalmasak városi közlekedésre, túrázásra és intenzívebb, nem sebességorientált sportolásra is. A trekking kerékpár ráadásul jól felszerelt: sár- és láncvédővel, (agy)dinamós lámpával, csomagtartóval szerelik fel, amely egyből megfelel a KRESZ előírásoknak. Hátránya, hogy sokakat zavar a „nagypapás” ülőpóz, amivel a bringát megüljük. de a derekunkat így kevésbé terheljük meg. A trekking divatosabb megjelenése az ún. cross trekking kerékpár, ahol már a váz sportosabb megjelenése és a kerékpár csupaszsága több ember számára vonzóbb alternatíva. A kerékpár így könnyedebb, és olyan kiegészítőkkel szereljük fel, amelyet igényeink megkívánnak. Én meleg szívvel szoktam ajánlani a cross trekking kerékpárokat annak, aki egy mindenes, sok helyen bevethető kerékpárt keres. Igény esetén vastagabb külső gumival felszerelhető, a magyar erdei ösvényekre is alkalmas lehet, valamint vékonyabb külső gumival ideális túra- illetve sporttárs válhat belőle. Gyakorlatilag a cross trekking és az országúti kerékpár házasságából születtek az ún. gravel kerékpárok, a gravel (a gravel murvát jelent) az utóbbi évek nagy slágere lett. Koskormány, magasabb súlypont, vastag(abb) külső jellemzi ezeket a kerékpárokat, amelyek megtartották teljesítményorientáltságukat. A rossz minőségű magyar utakra pedig kiváló megoldást nyújthatnak univerzális bevethetőségüknek köszönhetően. A városlakóknak természetesen érdemes megfontolni a citybike-okat, melyek masszívabbak, strapabíróbbak az előbb ismertetett társaiknál. Sok embert látni virsligumis, koskormányos biciklikkel is a városokban, ezeknek a kerékpároknak az előnye a fordulékonyság, jobb manőverezhetőség és az alacsonyabb súlypont a trekkingekhez képest. A városi bringáknak is megvan a hűséges rajongótábora, lásd az egykori patinás magyar kerékpárgyártó (Csepel) vékonyvázas városi modelljeit.

MILYEN VÁZAT VÁLASSZUNK ÉS MENNYI PÉNZÜNK VAN?

Önmagában a váz szerintem egy szubjektív kérdés. Egyes gyártók vázai jobban tetszenek, egyes gyártóké kevésbé. Ami már az objektivitás kategóriába esik, az a váz anyaga. A mai kerékpárok többsége alumínium vázból készül, de vannak acél vázasak is. A prémium verseny- és hegyi kerékpárok már karbonvázból készülnek. Itt már a pénztárcánk is határt szabhat igényeinknek, már ennél a pontnál érdemes eldönteni, hogy mennyi pénzt szánunk a vásárlásra. A vázzal kapcsolatosan még arra érdemes rákérdezni, hogy mennyi idő garanciát ad a gyártó rá. Bizonyos márkák korlátlan, élethosszig tartó garanciát biztosítanak a vázra, néhányan azonban limitálják ezt az időszakot, ennek mindenképpen nézzünk utána. Tapasztalatom, hogy a váz kiválasztásában az fog dönteni, hogy tetszik-e vagy sem és ez így is van rendjén, hiszen szeretünk gyönyörködni ingóságainkban. Még valami: a vázmérettel kapcsolatosan alapos döntést hozzunk. Sokan hajlamosak nagyobb vázat választani maguknak, mint amekkorára valóban szükség van. Ők később nagyon megbánhatják a döntést, mert fizikai fájdalmaik lehetnek. A kerékpárt próbáljuk ki legalább egy kör erejéig, és nézzük meg a gyártó mérettáblázatát az adott modellhez, mert már testmagassági adattal közel juthatunk a jó mérethez, de nem szégyen más (akár az eladó szakember) segítségét sem kérni.

A KERÉKPÁR LELKE - A HAJTÁS

Sokan kevésbé tartják fontosnak a kerékpár hajtását, megnézik persze, hogy hány sebességes, ha sok, akkor jól van, és nem firtatják tovább a kérdést. Nagyon nem mindegy pedig, hogy a kerékpárunk váltórendszere milyen szintet és minőséget képvisel. Egy jobb minőségű váltóval egy hirtelen, erőltetett váltást is letudhatunk a meredek emelkedő előtt, a rosszabbal elronthatjuk a váltást és buktuk a gondtalan mászást. A gyengébb minőségű anyagok miatt a váltórendszer hamarabb el is használódik, tehát erre érdemes odafigyelni és költeni. Legjobban a Shimano nevű japán gyártó termékei elterjedtek, ezen az oldalon érdemes tájékozódni az elérhető skálát illetően. A legjobb ha kikeresed az általd óhajtott kerékpárt (pontos évjáratot is érdemes megadni), belemész a specifikációk részbe és az első- és hátsó váltó alkatrészeknél az "összehasonlít" gombra kattintasz.

Az alkatrészek ára – a számítógépekben működő processzorokhoz hasonlóan – exponenciálisan növekszik, arany középút lehet egy középkategóriát képviselő váltórendszer megvétele, mert lehet, hogy egy felsőbb kategóriára már nem érdemes akkora többletkiadást áldozni.

A boltokban még előszeretettel szeretnek trükközni, hogy ráírják a kerékpár adatlapjára, hogy például Deore váltós, ami egy felsőbb kategóriának számít. Igen ám, de ha az első váltó egy alsó kategóriás Tourney, és a hajtómű is gyenge, akkor mit sem ér a hátsó váltónk, (ráadásul az első váltó cseréje sokba is kerül). Törekedjünk tehát arra, hogy a váltó- és a hajtóműszintünk egységes színvonalat nyújtson.

A FÉK

Na, most már jól felgyorsítottunk a kerékpárunkkal a jól kiválasztott hajtásnak köszönhetően, álljunk is meg. Elterjedtek a V-fékek és a tárcsafékek különböző változatai (mechanikus és hidraulikus). Egy V-fék is már jó szolgálatot tehet, azonban ha dimbes-dombos vidéken élünk, akkor sokkal nagyobb szolgálatot tehet számunkra egy hidraulikus tárcsafék, ezt a saját biztonságunk érdekében mondom. Féket tehát a felhasználási terepnek megfelelően válasszunk, egyik megoldás sem rossz, sőt egy mechanikus tárcsafék sem jelent sokszor nagyobb fékerőt a klasszikus V-fékes társainál – ez modellfüggő tényező.

A TELESZKÓP

A közhiedelem nagyobb jelentőséget tulajdonít a teleszkópnak, mint kellene. Egy trekking kerékpáron természetesen jó, ha van, és külön öröm, ha érzékenysége is állítható, de nagy mennyiségű pénzt nem áldoznék rá, ezt hagyjuk meg a vad hegyi kerékpárosoknak, nekik van szüksége teleszkópra. Ha a mi, hétköznapi célokat szolgáló kerékpárunkon az úthibákat elnyeli, akkor már jó szolgálatot fog tenni számunkra, de nem tragédia, ha nincs.

KEREKEK

Az elterjedt kerékméret a 28"-os, de találhatunk még 26"-os kerékméretet is trekking kerékpároknál. MTB-k esetén is kihalóban van a kicsi kerék, egyre gyakoribb a 29"-os kerékméret. Ajánlom mindig a nagyobb kerékméret választását, hacsak nem akarunk különböző bűvészmutatványokat végrehajtani, hanem inkább a haladás a célunk. Célszerű dupla alumínium fallal rendelkező abroncsokban gondolkodni, hiszen nagyon bosszantó lehet, ha havonta kell centíroztatni a kerékpárunkat. A külső gumiabroncsot pedig célszerű lecserélni később egy defekttűrő változatra, ha nem azzal kaptuk. A mai defekttűrő gumik nagyon jól teljesítenek, kevés a defekt, hátrányuk talán, hogy hamarabb elkopnak, és természetesen drágábbak is.

NYEREG

Kényes kérdés a nyereg, minél inkább sportra használjuk a bringát, annál inkább keskenyednek a nyergek is. Tény, hogy máshogyan nehezedik a súlyunk egy országúti kerékpáron a nyeregre és máshogyan egy trekkingre. Komfortérzetünk növelése érdekében érdemes zselés nyerget beszerezni, vagy egy zselés védőhuzatot is lehet húzni a „kényelmetlen gyári nyeregre”. Ezt az alkatrészt sokan lecserélik később, megértem, hiszen hátsónk épsége a tét. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a komfort hosszabb távon mindenképpen egy párnázott nadrág beszerzésével lesz teljes.

NEM SZÉGYEN, HA HASZNÁLT

Ha pénztárcánk (vagy a józan eszünk) nem ad lehetőséget egy drágább kategória elérésére, még nem kell letennünk az áhított kerékpárról. Nem tartom jónak különböző, elsődlegesen élelmiszert forgalmazó hipermarketláncok vagy barkácsáruházak kínálatában szereplő új, "mindenesnek" reklámozott kétkerekűek beszerzését, mert gyenge minőségről beszélhetünk. Nem szégyen a használt kerékpár beszerzése, az országúti kerékpáromat közel fél áron vettem meg az eredeti árához képest, és nem bántam meg a döntésemet, mert egy keveset használt, jó állapotú modellhez jutottam. Természetesen nem árt ilyen esetben egy kisebb szakértelem vagy egy bringás ismerős szaki megkérése, ha használt modellt választunk, de mi is meg tudunk sok dolgot figyelni az eladásra kínált portékával kapcsolatban:

• Papírjai rendben vannak-e, van-e számla róla, milyen eredetű a kerékpár? Ha bizonytalanok vagyunk, ne vegyünk lopott árut! A gyártási év is fontos dátum lehet, hiszen minél újabb a kerékpár, annál modernebb a technológia, gyakran az alkatrészeket (a vázakról nem is beszélve) évente frissítik a gyártók.
  • Hogyan használhatták? A fényezés állapota sok mindent elárul arról, hogyan bántak a kerékpárral.
  • Mennyit mentek vele? Itt ugyan nincs visszatekert óra, mint az autóknál, azonban a fogaskerekek kopottsága is árulkodik arról, hogy a kerékpárt egy picit használták és megunták, vagy háromszoros Föld-Hold távolságot tekert bele egy futár
  • Menj egy próbakört! A legbiztosabb, ha tekerünk egyet vele, ehhez a legtöbb eladó hozzájárul, ha nem, akkor nem is érdemes velük üzletelni.

MILYEN KERÉKPÁRT HAJTOK ÉN?

E sorok írója egy több mint 10 éves acélvázas trekking kerékpárt használ elsődlegesen (illetve száguldozás céljából a fent említett, használtan vásárolt országúti kerékpárt). A kerékpáron egy alap teleszkóp van, még az érzékenysége sem állítható. A váltó marokváltó, és csak 21 sebességes. A kerékpár V-fékkel, sárhányóval, csomagtartóval, akkus világítással és hordozható pumpával rendelkezik. Látható tehát, hogy nem egy csúcskerékpár, de engemet ez a kerékpár fél Nyugat-Európán keresztül a Balkánon át mindenhova elvitt. Alsóhangon is 15 000 kilométer lehet benne, túrázok, városban közlekedek, és enyhébb erdei utakon is megyek vele – számomra tökéletes társ.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2020.05.24. 13:44:24

A kerék méretéről nem esett szó a cikkben. Sokkal kellemesebb a 28-as vagy 29-es kerék, mint a manapság legelterjedtebb 26-os.

azoltan 2020.05.24. 14:18:18

@laci_52: Jogos, bár írásom a trekking / cross-trekking kerékpárra fókuszál, amelyek manapság 28''-asak. Véleményem szerint manapság ezek nagyon elterjedtek, MTB-nél is egyre ritkább a 26''-os, ott a 29''-os kerékméret terjed.

azoltan 2020.05.26. 19:36:40

@laci_52: Köszönöm a hozzászólásodat, kiegészítettem a kerékméretről kapcsolatos véleményemmel is a szöveget.