utaZol

Nemzetközi Duna-túra

Bringatúra a Duna jobb és bal partján

2023. június 17. - azoltan

A kerékpározás szerelemeseinek javaslok egy Győrből induló egy napos bringatúrát, ugyanis sok magyarországi bicajosnak meglepetés lehet, mennyire jó utak vannak a szlovák oldal Duna-partján.

Útvonal: Győr - Nagybácsa - Vámosszabadi - Medve (SK) - Kolozsnéma (SK) - Ipolykiskeszi (SK) - Révomárom (SK) - Komárom - Gönyű - Győr  Táv: kb. 100 km

Utunkat Győr belvárosából, a vasútállomásról kezdjük. Szerencsére Győrből Nagybácsa városrész irányába szinte végig van kerékpárút, utána Vámosszabadi irányába pedig elviselhető a forgalom. Vámosszabadit elhagyva viszont sajnos csak a 14-es főútvonalon lehet átlépni a határt, de megnyugtatásként írom, hogy ezzel a néhány kilométeres szakasszal letudjuk a legveszélyesebb részét a túrának. A magyar-szlovák határ átlépése után már a magyar ajkú Medve községnél tudunk lekanyarodni. Itt rögtön befordultunk, legutóbb az autósok elől szalagkorláttal választották el a lehajtást, de a biciklit nyugodtan emeljük át rajta. Bár még a túra elején vagyunk, a medvei Fakocsmában érdemes inni egy kávét vagy az iszákosabbaknak egy Borovickát, amely egy boróka ízesítésű szlovák szeszesital.

A medvei korzózás után visszatérünk a Duna mellé (ahol lekanyarodtunk a falunak) és rákanyarodunk a gáton található aszfaltos útra amely meglepően jó minőségű. Országúti kerékpárosoknak is tudom ajánlani, egy-két pár százméteres szakasz volt Komáromig amely állapota miatt odafigyelést igényel, de összességében príma az útvonal: jobbra tőlünk a Duna, balra a szlovák Alföld, néhány esetben le lehet kanyarodni a környék magyar településeire (Csicsó, Kolozsnéma, Ipolykiskeszi).

Mi egy kitérőt tettünk Kolozsnéma kikötőjébe, ahol megcsodáltuk a Dunát és a túloldali otthonomat, Gönyűt is. Mivel Gönyűről sokszor látjuk ezt a kikötőt, ezért kíváncsiak voltunk milyen közelről: kavicskitermelés folyik, valamint néha van személyforgalom is a két falu között.

Kolozsnéma települése egy kicsit beljebb van, de nem nagy kitérő megtekinteni az 500 lelket számláló falut. Egy élelmiszerboltban lehet frissítőt vásárolni a megszomjazott kerékpárosnak, a településen egyébként egy katolikus és egy református templom, egy rendezett játszótért láttunk. A központban van egy kulturált fedett pad a megfáradt utazóknak. Egy kávézója is volt a településnek korábban, júniusi ottjártunkkor már örökre bezárt a kifüggesztett tájékoztatás alapján.

Kolozsnéma után folytattuk utunkat a part mellett, a gáton. Örültem annak is, hogy vannak bicikliseket segítő táblák, a környező települések és Párkány, Bős irányt is mutatják nekünk. Az út mentén sok helyen kavicskupacok vannak felhalmozva, "Dunakavics" ellátmány tehát van bőven. Révkomárom területére érkezve egyre több üdülőt látunk, átkerekezünk az új Monostori híd alatt is. Mi a magyar oldalra majd a régi, Erzsébet hídon térünk vissza, de előtte megnézzük kívülről a révkomáromi újvárat és a belvárost is átszeljük. Sok a magyar emlék, a magyar szó, de egyre több a szlovák is.

A magyar oldalra átérve letérünk balra és megnézzük a Csillagerődöt is, a kiállításra nem megyünk be, de az udvara szabadon bejárható / betekerhető. Szépen felújították, ráépítettek az erődre egy modern épületrészt is, hogy mindenképpen megcsúnyítsák.

Győr felé véve az irányt a Koppányvezér útra kell rátalálnunk, hogy Koppánymonostornál megtaláljuk az új kerékpárutat. Mi az útról tettünk egy kitérőt a koppánymonostori szabadstrand felé is. Az idő még nem volt annyira meleg, hogy strandolók lettek volna, de a strand jól felszereltnek és rendezettnek tűnt. Úszni mondjuk nem nagyon lehet a nagy Dunában, s nincs is olyan széles rész lekerítve a strandolóknak - feltételezhetően a mélység miatt.

Koppánymonostor fenyőkkel körbevett hétvégi házait elhagyva a lakott területen kívül kezdődik a tavaly ősszel átadott Komárom - Gönyű kerékpárút. Az út széles, szegéllyel ellátott, s még a felezővonalat is elhagyták a közepéről (Köszönjük!). Egy darabig csöndes, zártkertekkel szegélyezett helyeken halad át, majd az 1-es főút mellett érkezik be Gönyűre. Itt érdemes megpihenni a Fehér Holló Pizzéria árnyékos teraszán majd az utolsó lendületünket felhasználva begurulni Győrig. A Győr-Gönyű kerékpárút már rosszabb állapotban van, sok helyen a fák gyökerei feltörték a burkolatot, ami keskenyebb is, bár még mindig a magyar átlag feletti.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.